Spotkanie 11
Moja przyszła kariera zawodowa.
Wybierając szkoła ponadgimnazjalną moją uwagę kierowały głównie licea, gdyż chciałam następnie iść na studia. Największe zainteresowanie wzbudziło we mnie liceum im.Mikołaja Kopernika w Żywcu, gdyż miało bogatą ofertę.Zdecydowałam się na klasę humanistyczną, ponieważ w tych przedmiotach czułam się najpewniej i z nimi chcę wiązać moją przyszłość. Dziennikarsko-medialny całkiem interesująca nazwa, lecz wybierając ten profil zwracałam uwagę na rozszerzenia. Język polski i angielski.
W dzisiejszych czasach znajomość języka jest obowiązkowa chcąc pracować w jakichś dużych korporacjach.Język francuski to dodatkowy język wybrany przeze mnie.Uważam, że mniej znane języki są bardziej cenione.Tłumaczów języka angielskiego czy niemieckiego jest bardzo dużo, a np. chińskiego,fińskiego czy japońskiego na pewno o wiele mniej.
Wybierając profil w liceum zdecydowałam czego będę się uczyć najwięcej przez następne 3 lata i w jakich dziedzinach będę się przygotowywać do studiów.
Jak na razie nie jest pewna do końca co chciałabym robić w swoim życiu.Mając 16 lat zdanie zmienia się bardzo szybko.Rzecz jasna wiem, że w dzisiejszych czasach bardziej opłacalne są studia związane z przedmiotami ścisłymi takie jak np.budownictwo,informatyka, ale wybierając studia decydujemy co chcemy robić przez całą resztę swojego życia.
Najchętniej studiowałabym socjologie czy pedagogikę,ale znaleźć pracę w tym zawodzie w naszym kraju to nie lada wyzwanie, które jest wręcz niemożliwe.Postanowiłam napisać maturę z geografii na poziomie rozszerzonych a następnie wybrać się na turystykę.Myślę, że jeśli wyjadę za granicę na pewno znajdę pracę.Ludzie w końcu coraz więcej podróżują, hotele się rozwijają czyli po prostu cała turystyka.Chcemy zwiedzać, podziwiać,uczyć się na temat innych krajów więc myślę, że jako przewodnik spełnię się w swoim życiu.Będę robiła to co kocham i co sprawia mi przyjemność.Dlatego skupiam się na nauce obcych języków, a gdyby moje plany się pokrzyżowały chcę zostać tłumaczem np.języka fińskiego, których na pewno jest mało i tacy ludzie są cenieni o wiele bardziej niż tłumacze języka angielskiego.
Gdzie studiować? Hmm moim marzeniem są studia za granicą, tylko to bardzo kosztowna sprawa więc jeśli fundusze,które rodzice przeznaczyli na moją edukacje wystarczą bez zastanowienia je podejmę, a jeśli nie Kraków,Poznań czy Wrocław też mnie zadowolą.W końcu idziemy studiować,żeby przygotować się do przyszłego zawodu i zdobyć odpowiednią wiedzę, a nie tylko dobrze się bawić.
wtorek, 5 lutego 2013
wtorek, 11 grudnia 2012
Spotkanie 10
Sieć komputerowa- to zbiór komputerów i innych urządzeń połączonych ze sobą kanałami komunikacyjnymi. Sieć komputerowa umożliwia wzajemne przekazywanie informacji oraz udostępnianie zasobów własnych między podłączonymi do niej urządzeniami, tzw. "punktami sieci".

Zalety sieci komputerowych:
szybka komunikacja z ludźmi na całym świecie
szybkie przesyłanie informacji
edukacja
szybkie wyszukiwanie informacji
możliwość korzystania ze swojego konta bankowego, przelewów pieniędzy, opłacania rachunków itp.
zakupy przez internet, możliwość ściągania różnych programów (z odpowiednimi licencjami np. freeware, public domain)
rozrywka
anonimowość --> zwierzanie się,prośba o pomoc np. psychiczną bez ryzyka "zostania wyśmianym"
rozwój zainteresowań m. in poprzez różnego rodzaju fora
Wady:
wirusy
hakerstwo
spam
anonimowość--> możliwość pedofilstwa
treści pornograficzne dostępne dla dzieci
piractwo komputerowe
naruszanie praw autorskich
uzależnienie i utrata poczucia czasu
konkurencja dla bibliotek, rozwój lenistwa
URZĄDZENIA SIECIOWE:
Karta sieciowa-karta rozszerzenia, która służy do przekształcania pakietówdanych w sygnały, które są przesyłane w sieci komputerowej. Karty NIC pracują w określonym standardzie, np. Ethernet, Token Ring, FDDI, ArcNet, 100VGAnylan.

Zalety karty sieciowej z interfejsem USB
Topologia liniowa
Topologia magistrali
Topologia pierścienia
Topologia podwójnego pierścienia
Topologia gwiazdy
Topologia rozszerzonej gwiazdy
Topologia hierarchiczna
Topologia siatki
Sieć komputerowa- to zbiór komputerów i innych urządzeń połączonych ze sobą kanałami komunikacyjnymi. Sieć komputerowa umożliwia wzajemne przekazywanie informacji oraz udostępnianie zasobów własnych między podłączonymi do niej urządzeniami, tzw. "punktami sieci".
Zalety sieci komputerowych:
szybka komunikacja z ludźmi na całym świecie
szybkie przesyłanie informacji
edukacja
szybkie wyszukiwanie informacji
możliwość korzystania ze swojego konta bankowego, przelewów pieniędzy, opłacania rachunków itp.
zakupy przez internet, możliwość ściągania różnych programów (z odpowiednimi licencjami np. freeware, public domain)
rozrywka
anonimowość --> zwierzanie się,prośba o pomoc np. psychiczną bez ryzyka "zostania wyśmianym"
rozwój zainteresowań m. in poprzez różnego rodzaju fora
Wady:
wirusy
hakerstwo
spam
anonimowość--> możliwość pedofilstwa
treści pornograficzne dostępne dla dzieci
piractwo komputerowe
naruszanie praw autorskich
uzależnienie i utrata poczucia czasu
konkurencja dla bibliotek, rozwój lenistwa
URZĄDZENIA SIECIOWE:
Karta sieciowa-karta rozszerzenia, która służy do przekształcania pakietówdanych w sygnały, które są przesyłane w sieci komputerowej. Karty NIC pracują w określonym standardzie, np. Ethernet, Token Ring, FDDI, ArcNet, 100VGAnylan.
Zalety karty sieciowej z interfejsem USB
- Duża popularność portu USB wykorzystywana w większości komputerów PC i Laptopów.
- Nie wymaga ponownego uruchamiania komputera, po podłączeniu karty sieciowej oraz możliwość podłączenia karty w czasie, kiedy komputer jest uruchomiony. Ale są komputery gdzie karty można wymieniać bez wyłączania.
- Możliwość przesyłania danych, zarówno drogą przewodową jak i bezprzewodową .
- Można być pewnym że po jej rozłączeniu i zamknięciu w klatce Faradaya nie wysysła już informacji.
Koncentrator sieciowy-urządzenie łączące wiele urządzeń sieciowych w sieci komputerowej o topologii gwiazdy.Koncentrator najczęściej podłączany jest do routera jako rozgałęziacz, do niego zaś dopiero podłączane są pozostałe urządzenia sieciowe: komputery pełniące rolę stacji roboczych, serwerów, drukarki sieciowe i inne.
Przełącznik SWITCH-urządzenie łączące segmenty sieci komputerowej pracujące głównie w drugiej warstwiemodelu ISO/OSI (łącza danych), jego zadaniem jest przekazywanie ramki między segmentami sieci z doborem portu przełącznika, na który jest przekazywana.
Router-urządzenie sieciowe pracujące w trzeciej warstwie modelu OSI. Służy do łączenia różnych sieci komputerowych (różnych w sensie informatycznym, czyli np. o różnych klasach, maskach itd.), pełni więc rolę węzła komunikacyjnego. Na podstawie informacji zawartych w pakietach TCP/IP jest w stanie przekazać pakiety z dołączonej do siebie sieci źródłowej do docelowej, rozróżniając ją spośród wielu dołączonych do siebie sieci. Proces kierowania ruchem nosi nazwę trasowania, routingu lub rutowania.
Punkt dostępu lub punkt dostępowy (PD) -
urządzenie zapewniające stacjom bezprzewodowym dostęp do zasobów sieci za pomocą bezprzewodowego medium transmisyjnego (częstotliwości radiowe).
Regenerator, wzmacniak, wtórnik to urządzenie stosowane w telekomunikacji do regeneracji sygnału.
Zasięg transmisji sygnałów jest ograniczony na skutek zniekształceń, zakłóceń i pochłaniania energii w mediach transmisyjnych. Regeneracja przesyłanych sygnałów w trakcie transmisyjnym pozwala ten zasięg zwiększyć. Regeneratory działają w warstwie fizycznej sygnałów (pierwsza warstwa modelu OSI) i nie próbują interpretować transmitowanych przezeń danych pod kątem ich poprawności (spójności).
W telekomunikacji określenie regenerator może oznaczać:
- Urządzenie analogowe, które jedynie wzmacnia sygnał do pożądanego poziomu, niezależnie od natury samego sygnału (analogowej lub cyfrowej).
- Urządzenie cyfrowe, które nie tylko wzmacnia sygnały, ale także poprawia ich kształt oraz parametry czasowe.
W sieciach LAN regenerator obecnie rzadko występuje oddzielnie - częściej jego funkcje są zaimplementowane w bardziej rozbudowanych urządzeniach, takich jak koncentrator,router, przełącznik, most, które regenerują sygnał w każdym porcie.Regeneratory są stosowane w przypadku transmisji sygnałów cyfrowych przez wszystkie media oraz w przypadku różnych technologii, np. Ethernet.
Most lub mostek – urządzenie łączące dwie lub więcej sieci lub segmenty sieci dokonując filtrowania ruchu sieciowego. Sieci podłączone do mostu mogą korzystać z różnych fizycznych i logicznych protokołów łącza..
Most zasadniczo pracuje w 2. warstwie OSI w komputerowej sieci. Na podstawie adresu odbiorcy może decydować, gdzie zostaną przesłane dane, które do niego docierają. Może dobierać właściwą trasę i optymalizować przesył danych.
PODZIAŁ SIECI KOMPUTEROWYCH ZE WZGLĘDU NA TOPOLOGIE
Topologia sieci komputerowej – model układu połączeń różnych elementów (linki, węzły itd.) sieci komputerowej. Określenie topologia sieci może odnosić się do konstrukcji fizycznej albo logicznej sieci.
poniedziałek, 19 listopada 2012
Spotkanie 9
Budowa komputera
Dysk twardy-rodzaj pamięci masowej, wykorzystujący nośnik magnetyczny do przechowywania danych. Nazwa "dysk twardy" wynika z zastosowania twardego materiału jako podłoża dla właściwego nośnika, w odróżnieniu od dyskietek , w których nośnik magnetyczny naniesiono na podłoże elastyczne.
Płyta główna-obwód drukowany urządzenia elektronicznego, na którym montuje się najważniejsze elementy, umożliwiając komunikację wszystkim pozostałym komponentom i modułom.
Procesor-urządzenie cyfrowe sekwencyjne, które pobiera dane z pamięci, interpretuje je i wykonuje jako rozkazy. Wykonuje on ciąg prostych operacji (rozkazów) wybranych ze zbioru operacji podstawowych określonych zazwyczaj przez producenta procesora jako lista rozkazów procesora.
Obudowa-to najczęściej metalowa (stalowa lub aluminiowa) z elementami plastikowymi zamknięta skrzynka w formieprostopadłościanu, umożliwiająca umieszczenie i zamocowanie najważniejszych elementów komputera. Nowa obudowa jest rzadko sprzedawana łącznie z zasilaczem komputera.
Karta dźwiękowa-komputerowa karta rozszerzeń, umożliwiająca rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Poprawnym jest też równie często stosowany termin karta muzyczna.
Karta graficzna-karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza.
Karta sieciowa- karta rozszerzenia, która służy do przekształcania pakietówdanych w sygnały, które są przesyłane w sieci komputerowej. Karty NIC pracują w określonym standardzie, np. Ethernet, Token Ring, FDDI, ArcNet, 100VGAnylan.
Pamięć RAM-podstawowy rodzaj pamięci cyfrowej. Choć nazwa sugeruje, że oznacza to każdą pamięć o bezpośrednim dostępie do dowolnej komórki pamięci (w przeciwieństwie do pamięci o dostępie sekwencyjnym, np. rejestrów przesuwnych), ze względów historycznych określa ona tylko te rodzaje pamięci o bezpośrednim dostępie, w których możliwy jest wielokrotny i łatwy zapis, a wyklucza pamięci ROM (tylko do odczytu) i EEPROM których zapis trwa znacznie dłużej niż odczyt, pomimo iż w ich przypadku również występuje swobodny dostęp do zawartości.
Pamięć ROM-rodzaj pamięci urządzenia elektronicznego, w szczególności komputera. Zawiera ona stałe dane potrzebne w pracy urządzenia np. procedury startowe komputera, czy próbki przebiegu w cyfrowym generatorze funkcyjnym.Z pamięci tej dane można tylko odczytywać. Są w niej przechowywane podstawowe dane, które muszą zostać zachowane nawet jeśli urządzenie nie jest zasilane.
Urządzenia wyjścia/wejścia-służy do komunikacji systemu komputerowego z jego użytkownikiem lub innym systemem przetwarzania danych. Urządzenie wejścia-wyjścia służy często do zamiany wielkości fizycznych na dane przetwarzane przez system lub odwrotnie. Np. mysz komputerowa przetwarza ruch ręki, odbiornik GPS aktualne położenie geograficzne, a monitor komputera przetwarza dane komputerowe na obraz.
Budowa komputera
Dysk twardy-rodzaj pamięci masowej, wykorzystujący nośnik magnetyczny do przechowywania danych. Nazwa "dysk twardy" wynika z zastosowania twardego materiału jako podłoża dla właściwego nośnika, w odróżnieniu od dyskietek , w których nośnik magnetyczny naniesiono na podłoże elastyczne.
Płyta główna-obwód drukowany urządzenia elektronicznego, na którym montuje się najważniejsze elementy, umożliwiając komunikację wszystkim pozostałym komponentom i modułom.
Procesor-urządzenie cyfrowe sekwencyjne, które pobiera dane z pamięci, interpretuje je i wykonuje jako rozkazy. Wykonuje on ciąg prostych operacji (rozkazów) wybranych ze zbioru operacji podstawowych określonych zazwyczaj przez producenta procesora jako lista rozkazów procesora.
Obudowa-to najczęściej metalowa (stalowa lub aluminiowa) z elementami plastikowymi zamknięta skrzynka w formieprostopadłościanu, umożliwiająca umieszczenie i zamocowanie najważniejszych elementów komputera. Nowa obudowa jest rzadko sprzedawana łącznie z zasilaczem komputera.
Karta dźwiękowa-komputerowa karta rozszerzeń, umożliwiająca rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Poprawnym jest też równie często stosowany termin karta muzyczna.
Karta graficzna-karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza.
Karta sieciowa- karta rozszerzenia, która służy do przekształcania pakietówdanych w sygnały, które są przesyłane w sieci komputerowej. Karty NIC pracują w określonym standardzie, np. Ethernet, Token Ring, FDDI, ArcNet, 100VGAnylan.
Pamięć RAM-podstawowy rodzaj pamięci cyfrowej. Choć nazwa sugeruje, że oznacza to każdą pamięć o bezpośrednim dostępie do dowolnej komórki pamięci (w przeciwieństwie do pamięci o dostępie sekwencyjnym, np. rejestrów przesuwnych), ze względów historycznych określa ona tylko te rodzaje pamięci o bezpośrednim dostępie, w których możliwy jest wielokrotny i łatwy zapis, a wyklucza pamięci ROM (tylko do odczytu) i EEPROM których zapis trwa znacznie dłużej niż odczyt, pomimo iż w ich przypadku również występuje swobodny dostęp do zawartości.
Pamięć ROM-rodzaj pamięci urządzenia elektronicznego, w szczególności komputera. Zawiera ona stałe dane potrzebne w pracy urządzenia np. procedury startowe komputera, czy próbki przebiegu w cyfrowym generatorze funkcyjnym.Z pamięci tej dane można tylko odczytywać. Są w niej przechowywane podstawowe dane, które muszą zostać zachowane nawet jeśli urządzenie nie jest zasilane.
Urządzenia wyjścia/wejścia-służy do komunikacji systemu komputerowego z jego użytkownikiem lub innym systemem przetwarzania danych. Urządzenie wejścia-wyjścia służy często do zamiany wielkości fizycznych na dane przetwarzane przez system lub odwrotnie. Np. mysz komputerowa przetwarza ruch ręki, odbiornik GPS aktualne położenie geograficzne, a monitor komputera przetwarza dane komputerowe na obraz.
niedziela, 4 listopada 2012
Spotkanie 8
Prawa autorskie- pojęcie prawnicze oznaczające ogół praw przysługujących autorowi utworu albo normy prawneupoważniające autora do decydowania o użytkowaniu dzieła i czerpaniu z niego korzyści finansowej.
Utwór-termin prawniczy z zakresu prawa autorskiego, który według Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest zdefiniowany następująco:
Licencja-dokument prawny lub umowa, określająca warunki korzystania z utworu jako dobra, którego dana licencja dotyczy. Właściciel praw autorskich, znaku handlowego lub patentu może (i często to robi) wymagać od innych posiadania licencji jako warunku użytkowania lub reprodukowania licencjonowanego utworu.
Prawa autorskie- pojęcie prawnicze oznaczające ogół praw przysługujących autorowi utworu albo normy prawneupoważniające autora do decydowania o użytkowaniu dzieła i czerpaniu z niego korzyści finansowej.
Utwór-termin prawniczy z zakresu prawa autorskiego, który według Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest zdefiniowany następująco:
Typy licencji:
Licencja Firmware
Licencja Public Domain
Licencja dobroczynna czyniąca z oprogramowania własność ogółu, w myśl czego autor lub autorzy oprogramowania zrzekają się praw do upowszechniania oprogramowania na rzecz ogółu użytkowników.
Licencja Shareware
Rodzaj licencji oraz oprogramowanie rozpowszechniane na jej zasadach, która zezwala na bezpłatne korzystanie z oprogramowania przez okres próbny (zazwyczaj 1 miesiąc), co ma zachęcić użytkownika do zakupu oprogramowania. W przypadku korzystania z oprogramowania w sposób niekomercyjny licencja typu shareware umożliwia przedłużanie tego okresu (w celach propagandowo-reklamowych).
Adware
Rodzaj (i typ licencji) zamkniętego oprogramowania. Adware jest rozpowszechniane za darmo (bez kodu źródłowego), ale zawiera funkcję wyświetlającą reklamy, zwykle w postaci bannerów reklamowych. Wydawca oprogramowania zarabia właśnie na tych reklamach. Zwykle jest też możliwość nabycia wersji programu bez reklam za opłatą.
Adware jest najczęściej używane w aplikacjach łączących się z Internetem ze względu na wymianę wyświetlanych bannerów. Najbardziej znanym tego typu programem jest w Polsce komunikator Gadu-Gadu. Podobnie jak w przypadku innych reklam internetowych da się je zablokować za pomocą odpowiednio skonfigurowanych pośredników HTTP.
Postcardware (lub Cardware)
Lcencja oprogramowania wywodząca się od Freeware i Shareware. W większości założeń zgodna z Freeware, z tym, że uzytkownik by móc legalnie korzystać z programu, musi przysłać jego autorowi kartkę pocztową, najczęściej z miejscowości, w której mieszka.
licencja uprawniająca użytkownika do zainstalowania nabytego oprogramowania tylko w jednym komputerze, obejmująca zakaz udostępniania takiego oprogramowania w sieci oraz na innych wolnostojących komputerach. Licencja jednostanowiskowa, jak każda, nie zabrania sporządzenia kopii zapasowej oprogramowania.
Licencja grupowa
rodzaj licencji zezwalającej na użytkowanie oprogramowania w sieci lub w zestawie komputerów, np. w szkole lub w pracowni, określającej maksymalną liczbę stanowisk, na których wolno zainstalować objęte nią oprogramowanie. Odmianą licencji grupowej jest licencja sieciowa (network licence).
Licencja obejmująca oprogramowanie układowe, tzn. umieszczone na stałe w sprzętowej części systemu komputerowego.
Licencja Freeware
Oprogramowanie darmowe, rozpowszechniane po kosztach nośnika danych. Oprogramowanie freeware może być objęte ochroną praw autorskich lub nie.
Licencja GNU
Powstały w ramach projektu GNU zbiór reguł, zgodnie z którymi rozprowadzane jest tzw. "wolne oprogramowanie". Na zasadach Powszechnej Licencji Publicznej udostępniane jest m.in. jądro systemu operacyjnego Linux oraz większość oprogramowania dla niego przeznaczona. Podstawowym celem przyświecającym twórcom licencji było umożliwienie producentom oprogramowania prawnie zagwarantowanej możliwości tworzenia produktów wolno dostępnych dla wszystkich użytkowników.
Licencja dobroczynna czyniąca z oprogramowania własność ogółu, w myśl czego autor lub autorzy oprogramowania zrzekają się praw do upowszechniania oprogramowania na rzecz ogółu użytkowników.
Licencja Shareware
Rodzaj licencji oraz oprogramowanie rozpowszechniane na jej zasadach, która zezwala na bezpłatne korzystanie z oprogramowania przez okres próbny (zazwyczaj 1 miesiąc), co ma zachęcić użytkownika do zakupu oprogramowania. W przypadku korzystania z oprogramowania w sposób niekomercyjny licencja typu shareware umożliwia przedłużanie tego okresu (w celach propagandowo-reklamowych).
Adware
Rodzaj (i typ licencji) zamkniętego oprogramowania. Adware jest rozpowszechniane za darmo (bez kodu źródłowego), ale zawiera funkcję wyświetlającą reklamy, zwykle w postaci bannerów reklamowych. Wydawca oprogramowania zarabia właśnie na tych reklamach. Zwykle jest też możliwość nabycia wersji programu bez reklam za opłatą.
Adware jest najczęściej używane w aplikacjach łączących się z Internetem ze względu na wymianę wyświetlanych bannerów. Najbardziej znanym tego typu programem jest w Polsce komunikator Gadu-Gadu. Podobnie jak w przypadku innych reklam internetowych da się je zablokować za pomocą odpowiednio skonfigurowanych pośredników HTTP.
Postcardware (lub Cardware)
Lcencja oprogramowania wywodząca się od Freeware i Shareware. W większości założeń zgodna z Freeware, z tym, że uzytkownik by móc legalnie korzystać z programu, musi przysłać jego autorowi kartkę pocztową, najczęściej z miejscowości, w której mieszka.
Licencja Trial
programy oparte na tej licencji oferują nam swoje pełne funkcje, jednak ich okres użytkowania jest ograniczony czasowo. Programy oparte na licencji Trial mają zazwyczaj za zadanie pełne zaprezentowanie możliwości danego produktu. Po upłynięciu czasu dozwolonego na korzystanie z programu zazwyczaj będziemy zmuszeni do usunięcia go z dysku twardego komputera i zakupienie pełnej wersji.
Licencja OEM (Original Equipment Manufacturer)
jest to jedna z bardziej znanych nam licencji, ponieważ mamy styczność z nią bardzo często np. kupując system operacyjny (bądź także części komputerowe!). W odniesieniu do oprogramowania, licencję OEM najczęściej spotkamy kupując produkty firmy Microsoft (Windows, Office). Licencja na oprogramowanie OEM jest bardzo uściślona, generalnie rzecz biorąc, system operacyjny Windows licencjonowany na podstawie licencji OEM możemy zakupić tylko wraz z nowym komputerem. Licencja jest ważna TYLKO I WYŁĄCZNIE na komputer, wraz z którym system został zakupiony. Po wymianie jakiejkolwiek części w komputerze licencja może ulec unieważnieniu. Nie mamy także możliwości przeniesienia licencji na inny komputer. Gdy chcemy używać legalnie systemu np. na dwóch komputerach, musimy posiadać dwa nośniki z systemem, a także dwie oddzielne licencje (oczywiście każda przypisana do odpowiedniego sprzętu). Warto tutaj nadmienić, iż produkty OEM wymagają aktywacji produktu, co powiązuje ten produkt z podzespołami komputera. Zatem jeśli np. wymienimy płytę główną w komputerze, BEZPOWROTNIE TRACIMY licencję OEM na ten komputer. W takim przypadku pozostaje tylko zakup nowej licencji. Istnieje jednak wyjątek od tego, licencji nie stracimy wtedy gdy wymiana płyty głównej jest spowodowana jej uszkodzeniem, oczywiście wymiana płyty głównej musi być dokonana na podstawie ważnej gwarancji producenta.
Licencje Creative Commons (CC)
zestaw licencji, na mocy których można udostępniać utwory objęte prawami autorskimi. Licencje te są tworzone i utrzymywane przez organizację Creative Commons.
Licencje Creative Commons pozwalają twórcom utworów zachować własne prawa i jednocześnie dzielić się swoją twórczością z innymi. Zasada „wszelkie prawa zastrzeżone” zostaje zastąpiona zasadą “pewne prawa zastrzeżone”.
Licencja jednostanowiskowa
licencja uprawniająca użytkownika do zainstalowania nabytego oprogramowania tylko w jednym komputerze, obejmująca zakaz udostępniania takiego oprogramowania w sieci oraz na innych wolnostojących komputerach. Licencja jednostanowiskowa, jak każda, nie zabrania sporządzenia kopii zapasowej oprogramowania.
Licencja grupowa
rodzaj licencji zezwalającej na użytkowanie oprogramowania w sieci lub w zestawie komputerów, np. w szkole lub w pracowni, określającej maksymalną liczbę stanowisk, na których wolno zainstalować objęte nią oprogramowanie. Odmianą licencji grupowej jest licencja sieciowa (network licence).
Subskrybuj:
Posty (Atom)